ScS

Success in the UK online furniture market

DOELSTELLING

ScS, Sofa en Carpet specialist, is de challenger in de UK. DigitasLBi Nederland ontwikkelde het e-commerce platform, draait de campagnes en ondersteund de prijsvechter bij de merchandising. Online verkoop van sofa’s met een AOV van ruim 1.100,- Pond. Dutch talent delivers succes in the UK .

De strategie bestaat uit drie strategische pijlers:

1. Groei online sales
Het vorige platform was instabiel, niet geschikt voor campagnes en had vooral een te lage conversie door slechte navigatie, gebrekkige productbeleving en was niet mobile proof. De digital challenge; het ontwikkelen van het beste online platform in de branche, en vervijfvoudig de online sales tot 10% van de totale omzet binnen drie jaar.

2. Nieuwe markten aanboren in hoger segment
Het merk ScS trekt met name de lagere sociale klasse aan. Middels een strategische samenwerking met House of Fraser (de Bijenkorf van de UK) betreedt ScS de bovenkant van de markt met een compleet nieuwe collectie. De digital challenge: Lanceren van een white-label store voor House of Fraser binnen een extreem korte time-to-market.

3. Vloeren; van bijproduct naar strategische pijler
ScS is altijd op zoek naar nieuwe kansen. Vloeren was een beperkt bij-product in de verkoop. Uit onderzoek blijkt dat mensen die een sofa kopen ook vaak in de markt zijn voor een nieuwe vloer. Vloeren zijn vanaf 2014 een speerpunt in het assortiment.

De digital challenge: Hoe verkoop meer je tapijten en parket online? Lastig, gezien de aard van het product en issues rond maatvoering.

De pitchvraag van ScS: Begeleid ons in onze digitale transformatie. Ontwikkel een strategie, roadmap en omni-channel concept. En realiseer een platform dat al vanaf de lancering succesvol is. Winnaar van de pitch: DigitasLBi Netherlands

REALISATIE

Waarom een DIA waard? Een Nederlands team helpt een, inmiddels beursgenoteerde, Engelse retailer zijn strategische doelen te bereiken

De online strategie: Don't just sell, help people buy. Na een korte strategie & design fase is scs.co.uk in vier maanden neergezet met Demandware. Geen kille producten op een witte achtergrond; een sofa is een emotionele aankoop. Full screen fotografie, video en 360-graden views geven gevoel voor materialen en vorm. Klanten worden bij de hand genomen; in vier simpele stappen is een vloer op maat besteld. Hulp nodig? Een gesprek met de 'Flooring Hotline' biedt direct uitkomst. Responsive en mobile proof : de conversie is gelijk als op desktop. Smartphones zorgen voor 50% van de omzet.

RESULTAAT

'"During the pitch process, DigitasLBi blew their competitors' out of the water, they got underneath the skin of our brand to really understand the challenges we face. We didn’t expect a Dutch agency to 'get' British retail! The strategy and UX teams helped us to develop a clear strategy and roadmap to use as the foundation of our omni-channel ambitions. We were pleased with the pragmatic way the DigitasLBi team designed, built and integrated our new Demandware platform."
- Sarah Oldroyd (Head of Digital, ScS)

De bottom-line:

  • Online sales Q4 2014: +44%
  • Jaartarget ruim behaald
  • Record breaking campagnes met +1.100% omzetpieken (bruto)
  • Succesvolle leadgeneratie (footfall) naast de fysieke winkel

Nieuwe marktsegmenten

  • Time-to-market House of Fraser: 6 weken
  • Average order value +18% ten opzichte van bestaande doelgroep

Vloeren als speerpunt

  • Integraal onderdeel van online offering
  • Online sales: +80%