Vertu

Worldwide Extraordinary E-commerce

DOELSTELLING

De luxury markt zit in een wereldwijde groei. Welgestelden uit China, Rusland en de Arabische landen zijn op zoek naar iets speciaals, iets unieks van hoge kwaliteit. Online is een onmiskenbaar kanaal in de zoektocht naar 'the extraordinairy'.

Vertu ziet digital dan ook als onmisbaar onderdeel van haar communicatie en sales strategie. De doelstellingen voor de komende 3 jaren:

1. Toe treden in nieuwe markten en segmenten.
Vertu richtte zich voorheen op de meest welvarende mannen van deze wereld, de top 2%. In de nieuwe strategie zullen er collecties voor nieuwe segmenten worden geïntroduceerd.

2. Wereldwijd een consistente branded shopping experience.
Geen losse campagne sites meer. Eén geïntegreerde merkbeleving, alle producten beschikbaar, naar eigen smaak aan te passen en eenvoudig aan te schaffen.

3. Online sales & lead generatie voor de boutiques.
De business cases is primair gebaseerd op online sales. Met name in China en de Arabische landen. Het generen van afspraken voor de Vertu Boutiques is secundair.

Na een internationale pitch is DigitasLBi Nederland in februari 2014 geselecteerd als digital partner van Vertu. De digital challenge: een Engelse organisatie helpen bij de digitale transformatie naar omni-channel wereldspeler.

REALISATIE

Na een korte strategie fase (oa. insights, customer journey, concept en roadmap), is vanuit Amsterdam gestart met het design en de bouw van het platform. Eerste milestone: de online flagship store voor de introductie van de ‘Aster’ op 26 september 2014.

De strategie draait om storytelling: Vertu positioneren als het enige luxury telefoon merk ter wereld. De ‘English Heritage’ speelt hierin een belangrijke rol (oa . samenwerking met Bentley). We besteden aandacht aan elk detail van de bijzondere toestellen en de exclusieve services. De mogelijkheid de toestellen te personaliseren onderstreept dat elk product uniek is. Zo laten we zien dat het niet meer de ‘bling bling telefoon is voor show-offs, maar dat Vertu unieke producten en services aanbiedt op het snijvlak van fashion & technology.

RESULTAAT

Het team heeft in zeven maanden een wereldwijd merk en sales platform neergezet (37 landen). Een extreem rijke ervaring met een obsessie voor details. In 7 talen, waaronder Chinees en Russisch. Een geïntegreerde configurator waarmee naar eigen smaak een edelmetalen afwerking, diamanten toetsen of bijvoorbeeld alligator leer kan worden toegevoegd.

De responsive front-end ondersteunt de Arabische leesrichting en werkt uiteraard op Chinese browsers. Het commerce ecosysteem is gekoppeld aan Westerse en Chinese betaalmethoden en volledig geïntegreerd met CRM en ERP systemen.

De bottom-line:

  • Sales Q4 2014: on target.
  • Toename traffic: + 23%
  • Toename leads to boutique: 50%
  • Time-to-purchase toestellen: 78% first visit.

What's Next? Verder optimaliseren van de user-experience op basis van analytics, introductie van nieuwe modellen en vergaande personalisatie van de customer journey.